Mariusz Bogdanowicz | acoustic bass |
Adam Wendt | tenor & soprano sxophone |
Paweł Tomaszewski | piano, keyboards |
Sebastian Frankiewicz | drums |
SYNTONIA to po grecku współbrzmienie. W psychologii oznacza sposób odnoszenia się do ludzi, charakteryzujący się chęcią do nawiązywania kontaktu emocjonalnego i poczuciem bliskości z nimi.
Muzyka kwartetu to kompozycje leadera. Jest ona bardzo osobista a zarazem komunikatywna, o wyeksponowanej melodyce, dużej przestrzeni i mocnym ładunku emocjonalnym. Pomimo, że obraca się w kręgu idiomu jazzowego, silnie osadzona jest w kulturze europejskiej.
SYNTONIA to kontynuacja poprzedniego projektu Mariusza Bogdanowicza CONFITEOR SONG, metaforycznie odwołującego się do młodopolskiego manifestu Stanisława Przybyszewskiego.
Pierwsza formacja Mariusza Bogdanowicza, BACK TO THE BASS, powstała w 1991 roku. Początkowo był to sextet z trzema kontrabasami, który po dwóch latach przekształcił się
w kwartet. MBQ ma na swoim koncie liczne koncerty m.in.: Warsaw Summer Days ‘93, Pomorska Jesień Jazzowa 93, Gdynia Summer Jazz Days 94, Jazz nad Odrą ’93, ’94, ‘14, Festiwal Kultury Europy Środkowej ‘98 w Londynie, Jazz Jamboree ‘99, International Performing Arts Festival SHAPE 2000 w Belgii, Corso Polonia 2003 w Rzymie, Nowa Polska ’04 w Paryżu, Festiwal Gwiazd ‘04 w Międzyzdrojach, Jazz nad Odrą 2014, Swing Białych Nocy 2014 (Sankt Petersburg), Jazz.hr 2014 (Zagrzeb) oraz liczne nagrania telewizyjne i radiowe.
Z kwartetem, w klubie Akwarium w 1993 roku, wystąpił Bill Brufford, legendarny perkusista zespołów Yes i King Crimson.
Z zespołami Mariusza Bogdanowicza współpracowali m.in. – Brandon Furman, Zbigniew Namysłowski, Andrzej Jagodziński, Krzysztof Herdzin, Bill Molenhof, Artur Lesicki, Marcin Olak, Mariusz Mielczarek, Piotr Schmidt, Kuba Badach i Piotr Biskupski.
Płyty autorskie Mariusza Bogdanowicza: Back to the Bass (1995), Confiteor Song (2001), Syntonia (2013).
Fragment recenzji:
“Swoimi kompozycjami na płycie Syntonia kontrabasista Mariusz Bogdanowicz pokazuje, że melodia jest najlepszym punktem wyjścia dla ciekawych improwizacji. (…) Albumu słucha się z przyjemnością od pierwszej do ostatniej nuty. (…) Kto był kiedykolwiek na koncercie kwartetu zauważył z pewnością, że kontrabasista Mariusz Bogdanowicz, saksofonista Adam Wendt, pianista Miłosz Wośko i perkusista Sebastian Frankiewicz z łatwością nawiązują muzyczne porozumienie. (…) Z pewnością słuchamy jazzowego kwartetu posługującego się właściwym dla tego stylu językiem harmonii i frazowania. A że kompozycje Bogdanowicza są bardziej melodyjne niż inne jazzowe tematy, przywodzą na myśl nieśmiertelne standardy. Oczywiście amerykańskie, ale i polskie piosenki sprzed lat. (…) Przykładem idealnego współbrzmienia są akordy kontrabasu Mariusza Bogdanowicza i gitary Marcina Olaka w balladzie Par excelence, a solówka akordeonu jest wprost rozczulająca. Syntonia w wydaniu naszych jazzmanów oznacza idealne współbrzmienie.”
(Marek Dusza, Rzeczpospolita 12.10.2013)
Do pobrania:
Mariusz Bogdanowicz – info -> [.pdf]
Mariusz Bogdanowicz Quartet – info – [.pdf]